SRCC Eskaderna brukar numera alltid planeras till vecka 30 och normalt deltar 25 -30 båtar och ca 75 – 100 personer i blandade åldrar. Rekordet var jubileumsåret 1996 då Storebro fyllde 50 år som båttillverkare och eskadern gick till Västervik, då deltog 90 båtar. Att arrangera dessa eskadrar kräver mycket arbete, hamnar bokas och rekognosceras månader i förväg och kringarrangemangen kräver mycket planering. Vi behöver ju bland annat nästan 200 meter förtöjningsutrymme mitt i semesterperioden, vilket inte är det enklaste att hitta. Dessutom försöker vi att inte besöka samma hamnar allt för ofta, även om vissa naturligtvis är mer lämpade än andra.
Det mest fantastiska med eskadern är gemenskapen, som vi utan att tveka kan säga är helt något helt oslagbart. Då vi alla har ett gemensamt intresse i våra fantastiska båtar, finns det alltid något att prata om. Det ges tips och trix, och kunskapen hur vi kan vårda våra båtar delas flitigt. Förutom båtarna så har vi naturligtvis också själva båtlivet och kärleken till skärgården som är ett gemensamt intresse, så samtalsämnen finns det alltid. Deltagarna på eskadern är i alla åldrar, vilket gör att både barn och ungdomar trivs. Och som vi alla vet, trivs barnen så trivs även de vuxna.
Under de senaste åren har eskadern börjat på tisdagen med samling och incheckning med start kring lunch. Vanligtvis har eskadern besökt 2-3 hamnar och avslutats med middag och dans på fredag kväll. Men det finns inget bestämt hur en eskader ska se ut, utan det bestäms från år till år. Dock är det några saker som är återkommande, vi brukar t.ex. alltid ha skepparmöte och gå igenom färdvägen och vissa förhållningsregler innan varje avfärd till en ny hamn. Vi brukar även åka i storleksordning, vilket är både praktiskt och vackert. Vid tilläggning är det ofta så att vi ligger med våra båtar utanpå varandra för att få plats i hamnarna. Allt från 2-7 båtar i bredd har förekommit. Som ni förstår underlättar det då om vi ligger i storleksordning och även att båtar av samma modell ligger bredvid varandra, då det blir så mycket lättare och säkrare att gå mellan båtarna när grindarna är på samma ställe. Vanligtvis ingår de flesta middagarna som gemensamma aktiviteter i programmet och förutom detta brukar det vara en någon guidad tur, samt finnas olika roliga aktiviteter att välja på någon dag i programmet.
Ett annat kul inslag som har funnits med i några år nu är att klubben tillsammans med ett mikrobryggeri från trakten där eskadern går, tar fram ett Eskaderöl. Förutom klubbens emblem på etiketten kan man läsa om SRCC och bryggeriet, samt se vilken rutt eskadern går. Eskaderölet finns att beställa innan eskadern, oftast samtidigt som man anmäler sig.
Eskadern har traditionellt arrangerats av styrelsemedlemmar. Men sedan eskadern 2017 har vi valt att även involvera andra medlemmar, och bildat en så kallad eskadergrupp. Sammanhållande med ansvar för den övergripande ekonomi och anmälningar har skötts av några från styrelsen. Gruppen har haft en hamnkapten som detaljplanerade rutterna och tilläggningen för hela eskadern. Men sen har det varit 2-4 personer i varje stad, som ansvarade för alla aktiviteter där. Detta var något vi tyckte fungerade utmärkt och med all säkerhet kommer försöka fortsätta med. Både för att fördela arbetet på flera personer, men framförallt för att få in personer med mer lokal kännedom kring de olika hamnarna, samt lite nya idéer till eskadern. Är du intresserad av att vara med och arrangera nästa eskader, så hör gärna av dig till styrelsen!
Dessa hamnar har SRCC eskadern besökt sedan starten 1990:
1990 Västervik – Borgholm på Öland.
1991 Genomfördes eskadern – eller “rallye” som de två första kallades – på västkusten. 1992 Vasahamnen – Mariefred – Sundbyholms Slott 1993 Via Åland till Finland 1994 Göta Kanal till Vadstena 1995 Möja – Grisslehamn 1996 Västervik (Jubileumseskader då Storebro fyllde 50 år som båttillverkare.) 1997 Smådalarö – Sandhamn – Jolpen 1998 Nyköping -l Trosa 1999 Sandhamn – Jolpen 2000 Kalmar – Västervik (klubbens 10-års jubileum) 2001 Västerås – Strängnäs – Krägga 2002 Farstanäset – Muskö örlogsbas – Grand Hotell i Saltsjöbaden 2003 Söderköping – Göta Kanal till Motala. 2004 Sigtuna. 2005 Smådalarögård – Sandhamn – Jolpen 2006 Jolpen – Norrtälje |
. |
2007 Trosa – Nyköping 2008 Hjälmarens Kanal 2009 Enköping – Strängnäs – Mariefred 2010 Lidö – Furusund – Jolpen (Med en avstickar från Furusund, med Viking Line mellan Kapellskär och Mariehamn.) 2011 Trosa – Ringsön – Nyköping (Buss från Nyköping till Vadstena, dit även båtar från både Väner- och ostkustsektioner kommit.) 2012 Utö – Sandhamn – Jolpen 2013 Wasahamnen – Sigtuna – Uppsala 2014 Gustavsberg – Nynäshamn 2015 Lökholmen – Jolpen – Vaxholm (klubbens 25-års jubileum) 2016 Nynäshamn – Trosa – Nyköping 2017 Strängnäs – Enköping – Västerås 2018 Oxelösund – Gryt – Västervik 2019 Borgholm -Västervik-Arkösund 2020 ingen eskader (Covid) 2021 ingen eskader (Covid) 2022 Jolpen-Rindö-Saltsjöbaden 2023 Jolpen med besök av restaurangfaryg 2024 Karlslund – Jolpen |